One World

De opdracht die mijn school had bedacht was om voor One world een magazine te ontwerpen naar aanleiding van een artikel. Mijn gekozen artikel is ‘waarom verzet tegen gentrificatie zin heeft.’ Daarin gaat het over verschillende verzetsgroepen die samenwerken tegen het woningtekort en onrecht van bewoners, dat veroorzaakt wordt door gentrificatie. (het vernieuwen en renoveren van oude gebouwen waardoor oude bewoners hun woning kwijt raken). 

One world is een journalistieke website die staat voor een duurzame en eerlijke wereld

Het doel van de opdracht was om een maatschappelijk probleem van tegenwoordig, overtuigend in beeld te brengen. Met als doelgroep, doeners en denkers die zich inzetten voor een meer eerlijke en gelijke wereld.

Gentrificatie is het vernieuwen en renoveren van oude gebouwen om rijkere bewoners aan te trekken. In het artikel gaat het vooral over dat woningen van mensen worden vernieuwd en vervolgens de bewoners niet terug kunnen komen omdat hun huizen bijvoorbeeld koophuizen zijn geworden. Hier zijn dan verschillende verzetsgroepen die samenwerken tegen het woningtekort en onrecht van bewoners.

Ik heb bij dit artikel associaties gelegd met een woordweb.

woordmerk

De opdracht was een woordmerk, cover en twee magazine spreads te ontwerpen.

Ik ben begonnen met het woordmerk voor op de cover. Aan het woordmerk zat de merkwaarde ‘uitgesproken’. De opdracht was om 4 associaties te kiezen bij de merkwaarde. De associaties die ik heb gemaakt zijn: anders, jezelf zijn, sterk of duidelijk en nieuw. Hierbij heb ik 15 schetsen gemaakt

Ik heb uiteindelijk dit woordmerk uitgewerkt.

 Ik heb vooral het begrip anders uitgebeeld. Je kan namelijk zien dat de ‘E’ ver doorgaat, de ‘R’ een lange stok heeft en de ‘L’ ook een lange onderkant heeft. Deze letters zijn dus anders en uitgesproken. Maar ook de merkwaarde ‘nieuw’ past bij het woordmerk, het font van de letters is namelijk vernieuwd door van sommige letters de stokken en staarten langer te maken.

Lay-out schetsen

Foto's voor in de spreads

cover schetsen

Met woorden uit het artikel heb ik associaties gemaakt en zo zijn er deze schetsen uit gekomen.

Zo zie je bij de eerste schets een huis in een nieuw jasje, dat bij het woord ‘renovatie’ past. Bij renoveren moderniseren ze een huis waardoor ik dacht aan een huis in een nieuw jasje stoppen.

Vervolgens heb ik de schets uitgewerkt met acrylverf. 

In het artikel wordt verteld dat nieuw Amsterdam west in de media en politiek erg wordt gestigmatiseerd. Hierbij dacht ik aan oordeel hebben.
Ik heb handen afgebeeld die naar de persoon wijzen en dus oordeel uitbeelden.
Deze Amsterdammers worden als het ware in een hokje geplaatst, daarom heb ik de persoon op het schilderij in een hokje gezet.

Tekst Opmaak

Ik heb gespeeld met de tekst opmaak, door het op verschillende plekken te zetten in verschillende kleuren. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eind resultaat

Het lettertype van de broodtekst is gekozen bij dat van de heading. Omdat in het artikel de activisten in de woonstrijd sterk moeten staan. Heb ik de heading een sterke uitstraling gegeven. Ook is het font bold en schreefloos. Hierbij heb ik het lettertype “Garamond’’ gekozen voor de broodtekst, deze is met schreef en ik heb vooral gelet op de leesbaarheid van het lettertype.

Sommige afbeeldingen heb ik uitgekozen op inhoud van het artikel en ander zijn juist associatief.

Ik heb de beelden verspreid neergezet over de pagina. Ik heb de grootte van de afbeeldingen verschillende gemaakt zodat sommige afbeeldingen meer opvallen en ook zodat de compositie wat spannender wordt.

Ik heb bij de afbeelding met pionnen de kleur donkerder gemaakt, zodat de afbeelding een meer grauwe uitstraling heeft en beter past bij het artikel.

Bij de begin spread heb ik aan de linkerkant een witruimte gemaakt zodat de spread er rustiger uitziet en de aandacht meer naar de afbeelding kan gaan.

Het woordmerk is gemaakt met illustrator, de cover is bewerkt met Photoshop en de spreads zijn vormgegeven in Indesgin.    

Scroll naar boven